2016

c-tv Konferenz am 3. Mai 2016

Head of Content | Immersive, branded, high graded

Die c-tv Konferenz an der Fachhochschule St. Pölten war auch 2016 wieder ein Fixtermin für zahlreiche Filmschaffende, Medienfachleute, Studierende, Branchenexpertinnen und -experten sowie Interessierte: Rund 200 Gäste nutzten die Fernsehtagung, um sich mit internationalen Fachleuten auszutauschen und sich in zahlreichen Vorträgen und Workshops über aktuelle Trends in der Bewegtbildproduktion zu informieren. Zu den hochkarätigen Vortragenden zählten unter anderem der TechEntwickler und Filmemacher Martin Reinhart, Content-Marketing-Experte George Nimeh oder Kim Majkut, Regisseurin und Entwicklerin von Virtual-Reality-Inhalten.

 

 

Die mittlerweile achte c-tv Konferenz an der FH St. Pölten bot für einen Tag lang wieder Hochaktuelles und Innovatives rund um neue Bewegtbildformate und technologische Neuerungen in Film und Fernsehen. Unter dem Titel „Head of Content: Immersive, branded, high graded“ diskutierten internationale Expertinnen und Experten Fragen zu gegenwärtigen Entwicklungen und gaben Einblicke in Wissenschaft und Praxis.

„ProgrammveranstalterInnen müssen künftig ihr Angebot multidimensionaler gestalten“, so Rosa von Suess, Leiterin der Forschungsgruppe Media Creation und des Ausbildungsfernsehen c-tv an der FH St. Pölten. „Sie finden sich in einem Spannungsfeld zwischen der Wahrung ihrer Kernkompetenz im (Qualitäts-)journalismus und den neuen Formen der Content-Erstellung, von branded bis hin zu user-generierten Inhalten. Dank guter Rechnerleistungen kann ich meine Zielgruppe heute mittels Datenbrille oder einer Smartphonehalterung, die mit Linsen ausgestattet ist, in Krisengebiete oder in die Stratosphäre schicken oder sie als Akteurinnen und Akteure in einer virtuellen Realität mit 360-Grad-Realbild oder computergenerierten Bildern Erfahrungen machen lassen.“

Aus dem Programm:

Everybody Remembers Their First

Creative Director Kim Majkut (UK) berichtete in einer Live-Zuschaltung von den Anfängen von Virtual Reality (VR) und ihren eigenen Erfahrungen mit dieser neuen Technologie. Anhand ihrer eigenen mehrfach preisgekrönten VR-Arbeiten analysierte sie, wie durch virtuelle Realität neue Darstellungsformen für das Lernen durch Immersion geschaffen werden können.

The Revolution will not be televised

George Nimeh (US), digitaler Pionier und Online-Experte, zeigte anschließend auf, dass das klassische Fernsehen bei der Zielgruppe unter 50 Jahren weitestgehend von neueren Technologien wie Social Media, Streamingdiensten, Snapchat, WhatsApp und Co. abgelöst wird. In seinem Vortrag zeigte er erfolgreiche und kreative Möglichkeiten der Wertschöpfung durch Content Marketing und Native Advertising.

Holographische Projektion zwischen Entertainment und Kunst

Oliver Gingrich (UK), Art Director bei MDH Hologram im Bereich holographischer 3D-Projektionen, führte anhand zahlreicher eigener Beispiele vor, wie neue Darstellungsebenen auf Bühnen und bei Liveveranstaltungen eingebunden werden können.

Mobilisierung der Träume

Director und Art Engineer Martin Reinhart (A) präsentierte Ausschnitte seines preisgekrönten Films „Mobilisierung der Träume“, den er gemeinsam mit Manu Luksch und Thomas Tode aus mehr als 200 historischen Filmsequenzen zusammensetzte. Der Film behandelt die Zeiten, in denen Telefon, Film und Fernsehen ihre Anfänge nahmen. Martin Reinhart bot damit einen Rückblick in vergangene Sehnsüchte durch Technologiefortschritt.

The Future of News

Über die Zukunft der Nachrichten und Virtual Reality war Nonny de la Peña (US), Director bei der Emblematic Group, via Videozuspielung zugeschaltet. Sie stellte das „Project Syria: An Immersive Journalism Experience“ vor, gab Einblicke in dessen Konzeption und Umsetzung und zeigte auf, wie Virtual Reality bei Nachrichten funktionieren kann.

Am Nachmittag wurden in vier Workshops die Themen Transmedia Storytelling, Data Visualisation in Time-Based Media, 360-Grad-Video und Alternate Reality Game behandelt. Die WorkshopleiterInnen: Florian Thalhofer (Media Artist, Korsakow Institut), Siegfried Steinlechner (Redakteur und Projektmanager, ORF Broadcasting Company), Michael Schlamberger (Managing Director & DOP, Science Vision) Wolfgang Aigner, Kerstin Blumenstein, Harald Prochaska, Jennifer Biechele (Institut für Creative\Media/Technologies an der FH St. Pölten) und Rosa von Suess (Konferenzleitung, Leiterin Ausbildungsfernsehen ctv).

Zusammenfassung c-tv Konferenz 2016

Speakers

Kim Majkut

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Kim is a freelance twice-BAFTA-nominated, multi-award-winning Creative and Director currently working in VR and AR content, specialising in immersive visual storytelling that has captivated audiences over the years. Her portfolio spans across short form, motion graphics, VR and post production for broadcast, advertising and online. Her recent works includes the Virtuali-Tee and Great White 360 experience with Curiscope.

www.kimmajkut.com
https://uk.linkedin.com/in/kimmajkut
Twitter: @kimmajkut

 


 

George Nimeh

George Nimeh is the founder and CEO of NIMEH & Partners, the agency for changing times.
Founded in 2016, NIMEH & Partners combines strategy, innovation, content marketing, research and product development for businesses seeking to succeed in modern times. George Nimeh is a proven digital entrepreneur with over 20 years experience within the media, marketing and communication industries both in Europe and in the USA.

George writes for “Horizont” and “Werbeplanung Magazine” and is a sought-after speaker at events including TEDx, WAN-IFRA, INMA, Werbeplanung Summit, Google Think Publishing, and many others. George lectures at the University of Vienna’s and at the FH Wien University of Applied Sciences. He is happily married, the proud father of two lovely girls, skis deep powder, and tweets a lot, too.

http://nimeh.com/
Twitter: @iboy

 


 

Oliver Gingrich

Oliver Gingrich

Oliver Gingrich is Art Director at MDH Hologram (Musion.com), the world leader in 3D holographic technology. Also known as Pepper’s ghost, holographic projection creates 3-dimensional stage illusions for large audiences. With over 10 years professional experience in holographic projection his responsibilities ranged from conceptualisation, to implementation to production and execution. The international client portfolio stretches from fashion, to entertainment, from art to technology companies. 

With a background in Fine Arts, Art & Technology and Politics, he studied for his PHD at the National Center for Computer Animation, Bournemouth with a special focus on telepresence applications in holographic projection. As Producer, he forms part of Analema Group, an art collective with an interest in visual properties of sound and immersive experiences on the intersection between art and technology. Based in London, his Notting Hill studio is his place of visual research which informs both his artistic and corporate practise. 

http://musion.com/
https://uk.linkedin.com/in/oliver-gingrich-36193ba
https://analemagroup.wordpress.com/tag/oliver-gingrich/

 


 

Martin Reinhart

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Martin Reinhart’s innovative exploration of film as artistic language is not limited to the making of films – he also develops hardware and processing solutions and works as a film historian. He is committed to overcoming the creative boundaries written into industry standards through developing new tools and techniques. Notable amongst his innovations is »Indiecam«, a high resolution digital POV camera system widely used in the industries (Danny Boyle’s »Trance«, Ron Howard’s »Rush« and »In the Heart of the Sea«).

His films including the very recent documentary »Dreams Rewired« (together with Manu Luksch and Thomas Tode) have been shown widely at international media arts and film festivals. In his position as Curator for Photography at the Museum of Technology in Vienna, Reinhart’s research led to the rediscovery of the soundtrack for Eisenstein’s »Battleship Potemkin«, composed by Edmund Meisel for the touring and distribution of the film in the West.

 


 

Nonny de la Peña

Nonny de la Peña is a pioneer in virtual reality, known primarily for her work in immersive journalism. She is pushing technological boundaries for narrative endeavors, including creating virtual reality environments for news, documentary and entertainment. She serves as CEO of Emblematic Group (formerly Virtual Pyedog) and spent two years as a Senior Research Fellow in Immersive Journalism at USC’s Annenberg School of Journalism and Communications.

A graduate of Harvard University, she is also an award-winning documentary filmmaker with twenty years of journalism experience including as a correspondent for Newsweek Magazine and as a writer whose work has appeared in the New York Times, Los Angeles Times Magazine, Premiere Magazine, and others. To date, she has built multiple virtual reality constructs including a Formula 1 Singapore Grand Prix experience, Use of Force, which premiered at the Tribeca Film Festival, Project Syria, a commission by the World Economic Forum and Hunger in Los Angeles, which premiered at the Sundance Film Festival in January 2012.

Twitter: @ImmersiveJourno
http://www.emblematicgroup.com/


 

Siegfried Steinlechner

Mag. Siegfried Steinlechner, MAS., born 1967 in Tyrol, is a journalist und documentary filmmaker. He studied History, Philosophy and Cultural Management. 2 decades he worked within ORF in several fields of TV programs. He authored und directed more than 10 films on cultural & contemporary issues.  In 2001 he implemented his first Transmedia project. He is currently working as an commissioning editor in the ORF Department Culture Documentaries and as a project manager for cross- / transmedia & 360-/VR-projects.

Twitter: @siegfr_

 


 

Florian Thalhofer

Florian Thalhofer is a media-artist and documentary-maker and the owner of the Korsakow Institut. He is the inventor of the Korsakow-System and the chief-architect of the Korsakow-software.

Thalhofer started in 1997 to tell stories via computer. That led him to the development of the Korsakow-System, a software and a principle for a new way of structuring narrations. These narrations are rule-based, non-linear and (usually) interactive. Thalhofer made numerous Korsakow-films and one linear film. He taught at the University of the Arts, Berlin at DFFB and atDeutsches Literatur Institut, Leipzig and gave talks and lectures on every continent except Australia.

http://thalhofer.com
Twitter: @Thalhofer

 


 

Michael Schlamberger

Michael Schlamberger is an Austrian Director of Photography, Producer and Director of natural history films, based near Graz. His unique visual style and storytelling ability has earned him multiple awards and international acclaim.

In 1992, Michael founded ScienceVision and has produced blue chip natural history films for television and cinema – BBC, ORF, Discovery, National Geographic, NDR, Arte, NHK, THIRTEEEN WNET, Terra Mater and many others – as well as immersive and multi-screen programming for museums and National Park Centers.  His film, “National Park 360º”, is a revolutionary immersive film experience, which required the development of a new 360º camera and sound technology. The film is currently screening in the new, state-of-the-art panorama theater at the Hohe Tauern National Park Center in Mittersill, Austria and has been nominated for the “best media installation award” by the Jackson Hole Wildlife Film Festival.

 


 

Wolfgang Aigner

Wolfgang Aigner ist wissenschaftlicher Leiter am Institut für Creative\Media/Technologies und lehrt an der Fachhochschule St. Pölten, der Technischen Universität Wien und der Donau-Universität Krems. Als Experte auf den Gebieten Informationsvisualisierung und Visual Analytics beschäftigt er sich schwerpunktmäßig mit Computerwerkzeugen, Methoden und Konzepten, die Menschen im Umgang mit großen und komplexen Informationsstrukturen unterstützen, um komplexe Sachverhalte verständlich zu machen, die Gewinnung neuer Erkenntnisse zu erleichtern und die Generierung neuen Wissens zu ermöglichen.

Wolfgang Aigner ist Autor und Co-Autor von über 90 wissenschaftlichen Publikationen und des Buchs “Visualization of Time-Oriented Data” (Springer, 2011). Er hat mehrere Auszeichnungen für seine Arbeit erhalten und wurde mit einem Top Cited Article Award 2005-2010 von Pergamon/Elsevier, sowie einer Best Paper Honorable Mention der IEEE Konferenz für Visual Analytics Science and Technology (VAST) ausgezeichnet. Er ist aktives Mitglied der internationalen wissenschaftlichen Gemeinschaft und regelmäßig als Mitglied des Programmkommitees der führenden Konferenzen in meinem Forschungsgebiet sowie als Gutachter der wichtigsten Journale und Konferenzen in den Bereichen Visualisierung und Human-Computer Interaction tätig.

http://mc.fhstp.ac.at/people/wolfgang-aigner
Twitter: @wolfgangaigner


 

Rosa von Suess

Rosa von Suess lehrt und forscht im Bereich von Bewegtbild zu Formatentwicklung und Produktion sowie fernsehjournalistischer Praxis. Seit 1989 in leitenden Funktionen in der Gestaltung und Produktion von Radio-/TV- und Medienkunstprojekten tätig. Lehraufträge und Gastdozenturen u. a. an der Universität für angewandte Kunst, Wien, dem Otis College of Art and Design, Los Angeles, der Kunstuniversität Linz und der Hochschule der Künste, Berlin. An der FH St. Pölten entwickelte und leitet sie das Ausbildungsfernsehen c-tv, die Masterklasse TV – und Videoproduktion und die Forschungsgruppe Media Creation. 

 


 

Kerstin Blumenstein

Kerstin Blumenstein is researcher at the Institute of Creative\Media/Technologies (ICMT) at St. Pölten University of Applied Sciences, Austria. In 2012 Kerstin Blumenstein passed the master class Mobile Internet of the master degree program Digital Media Technologies at St. Pölten University of Applied Sciences with distinction. Before studying she worked for six years as a media designer (camerawoman and editor) for a German television station. She was involved in projects like WUP (interactive visual projection on a building’s façade with mobile phones) for ARS Electronica Festival 2009 and Mobilot (framework for developing mobile context sensitive information systems). In addition to her research activities, she teaches mobile and web development and basic skills of scientific working in bachelor and master degree courses at the St. Pölten UAS. Currently she is a PhD student in computer science at the Vienna University of technology.

 


 

Harald Prochaska

Nach dem Studium Digitales Fernsehen und Multimedia Art mit Vertiefung im Bereich Future Cinema arbeitete Harald Prochaska als Freelancer im Bereich Postproduktion und Schnitt für namhafte österreichische Produktionsfirmen an zahlreichen Spiel- und Dokumentarfilmprojekten. Seit 2014 Junior Researcher der Forschungsgruppe Media Creation an der FH St. Pölten tätig. Dort und als Gründungsmitglied und Mitarbeiter der Otelo eGen beschäftigt er sich wissenschaftlich und praktisch mit Fragestellungen zum Thema Bewegtbild.

 


 

Jennifer Biechele

Jennifer has 14 years of work experience in the area of brand management and digital media, focusing on online communication strategies and interactive design. In 2003 she founded the artist collective SENF, gained experience as an editor and producer at two Austrian private television broadcasters and worked as an IT consultant in media-education for the city of Vienna. After her studies at Middlesex University London and the FH St. Pölten in the areas of Multimedia Arts and Digital Media Technologies she worked many years on developping cross-selling digital campaigns and interactive applications for international clients. In 2015 she joined the Research Group Media Creation at the University of Applied sciences, FH St. Pölten. Her fields of research include: 3D Virtual Reality, Animation, Game Design & Transmedia Storytelling;